گندله سازی آهن مواد اولیه صنعت

در این مقاله فرآیند گندله سازی و تولید گندله ( GONDELEH ) را با هم بررسی خواهیم کرد و پی می بریم که گندله آهن چیست؟این محصول به عنوان ماده اولیه در ساخت چه اقلامی به کار می رود و …

گندله سنگ‌آهن از کنسانتره آهن که آهن آسیاب شده است، تولید می‌شود و می‌تواند در واحدهای ذوب و واحدهای احیا مستقیم به کار رود.

گندله به عنوان یک ماده اولیه در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و اما اینکه گندله چیست؟ گوی های کوچک تولید شده از نرمه سنگ آهن و مواد افزودنی است که به صورت خام در معادن به عنوان یک فرآورده ی میانی تولید میشود.واحدهای احیای مستقیم مانند مجتمع‌های فولاد اهواز و مبارکه که مجهز به تجهیزات گندله سازی هستند،از مصرف کنندگان گندله به شمار می‌آیند.در فرآیند احیای بی واسطه و بدون نیاز به ذوب کردن سنگ آهن،اکسیژن آن حذف شده و محصول آن گوی های آهنی با خلوص حدود 92 درصد می باشد.گندله پس از ذوب و احیا در فرآیند ریخته گری به اشکال شمش و میلگرد به کار گرفته می شود.

گندله و آهن اسفنجی مواد اولیه صنایع فولاد
آشنایی با گندله سازی و کاربرد آن در صنایع فولاد و آهن

در فرآیند گندله سازی آهن از سنگ آهک بهره می گیرند و مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • رسیدن به استحکام بیشتر در درجه حرارت پایین تر
  • کاهش میزان تورم گندله که باعث جلوگیری از چسبندگی در فرآیند احیا می شود
  • تنظیم خواص بازی گندله که موجب بهبود احیاپذیری می شود
  • پالایش فولاد ذوب شده با جداسازی عناصر ناخواسته مانند سیلیس و فسفر
گندله آهن با آهک
گندله سازی آهن توسط سنگ آهک در کوره

تجربه نشان می دهد که افزایش آهک تا حدود ۵ درصد به گندله باعث افزایش استحکام مکانیکی گندله پخته می گردد. 

گندله هایی که در کوره بلند مصرف می شوند اغلب حاوی آهک هستند که در حقیقت اندیس بازی گندله را بالا می برند. آهک ممکن است به صورت سنگ آهک با ابعادی حدود ۰٫۱ تا ۳ میلی متر به گندله آهن اضافه شود که باعث کاهش استحکام گندله خواهد شد بنابراین از آهک تکلیس شده با ابعاد زیر ۰٫۵ میلی متر برای این منظور استفاده می شود.

تولید گندله مواد اولیه صنایع
گندله جایگزین آهن قراضه در مواد اولیه صنایع

گندله سازی اکسید آهن، بسته به ترکیبات شیمیایی، گرایش به چسبندگی را در طی فرآیند کاهش مستقیم سنگ آهن (DRI) در دمای بالا نشان می دهد. برای کارکرد کوره در فرآیند کاهش مستقیم، ضروری است که از برخورد گندله ها با یکدیگر و تشکیل خوشه ها جلوگیری شود.

مشاورین توران توری همراه شما در خرید انواع توری های فلزی و ورق های استیل در بازار پامنار تهران هستند