کرونا و اقتصاد ایران

از ابتدای اسفند ماه سال 1398 اخبار مربوط به ویروس کرونا در کانون توجهات قرار دارد.این روزها شیوع ویروس کرونا در بیشتر شهرهای ایران، بازارها و بطور کلی اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به گفته کارشناسان حوزه های مختلف اقتصادی این بیماری ویروسی علاوه بر نواسانات بازار، بر اقتصاد این روزها بی تاثیر نبوده است.قرنطینه شهروندان در خانه‌ها،کاهش رفت و آمد درون شهری و برون شهری،کاهش ساعات کار روزانه و… موجب افت تقاضای بازار مصرف شده اند.در ادامه به بررسی اثرات کرونا در چند بازار کلان(از جمله بازار فلزات،خودرو و مسکن) به نقل از خبرگزاریهای رسمی خواهیم پرداخت.

ناگفته نماند امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی از سوی کلیه هموطنان شرایط هر چه زودتر به روال عادی بازگشته و پویایی کسب و کار را با هم در صحت و سلامت به جریان بیندازیم.

کرونا مسافری از چین
کرونا را جدی بگیریم
کرونا و بازار بزرگ تهران
کرونا بر بازار تهران سایه افکند
کرونا بازارهای ایران را دربرگرفت

بررسی کرونا در بازار فلزات

کرونا بازار فلزات را گرفتار کرد

به گزارش روزنامه اقتصادی روزگار معدن به تاریخ شنبه 26 بهمن 1398 افت بی سابقه قیمت فلزات را در طی سه سال گذشته در گروه فلزاتی همچون فولاد،آلومینیوم،مس و … در بازارهای جهانی شاهد بوده ایم.علت این افت را کاهش تولیدات کشور چین و به پیوست آن روند نزولی عرضه و تقاضای فلزات در جهان اعلام شده است.تا جاییکه گفته شده است چین حدود 20 درصد تولید فلزات خود را کاهش داده است.اما این کاهش قیمت در بازار فلزات ایران تاثیری نداشته چرا که مبنای قیمت گذاری ام ال ای لندن می باشد و رشد نرخ ارز نیمایی موجب تعدیل این کاهش قیمت بوده است.

اما از آنجایی که چین بزرگترین بازار فلزات دنیاست و بر اساس پیش بینی های CNN Business اثرات منفی کرونا منحصر به چین نخواهد بود و بازار جهانی فلزات را درگیر خواهد کرد.جالب اینجاست که صنعت فلزات در ایران متفاوت با بازار جهانی است و علاوه بر تحریم ها و نوسانات ارز اینبار کرونا چاشنی تلخی بر پیکر بازار فلزات ایران پاشید.

فولاد و کرونا

همچنین در ادامه غلامرضا خلیقی مدیرعامل فولاد غرب آسیا عنوان کرده است: از آنجا که واردات فولاد ایران نزدیک به صفر است، بحران ویروس کرونا و کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اثری برای بازار فلزات ما به همراه نیاورده است. هم‌اکنون قیمت بازار فلزات در ثبات نسبی به‌سر می‌برد.

قنواتی مدیرعامل فولاد آتیه خلیج فارس نیز با اشاره تاثیر بازار داخلی از بحران کرونا عنوان کرد: اگرچه قیمت‌های جهانی فلزات کاهش یافته، اما زمینه برای صادرات واحدهای فولادی داخلی بیشتر شده است؛ هرچند این فضا به صورت بلندمدت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و به زودی چین از این بحران عبور خواهد کرد.  که تا به این لحظه از رشد صادرات فولاد در این فرصت طلایی بیخبریم.

بررسی بازار فلز مس

به گزارش سایت خبری عصرمعدن به تاریخ 11 اسفند 1398، نرخ معاملات جهانی فلز مس نیز روند نزولی داشته و کاهش تقاضای خریداران را همراه داشته است.در ادامه عوامل موثر بر قیمت مس را مواردی چون تنشهای میان آمریکا و چین،بلایای طبیعی،اعتصابات کارگری معادن مس کشور شیلی و… عنوان کرده است.

نوسانات بازار طلا و سکه در اسفند 98

نرخ تقاضای بازار در روزهای کرونایی

در گفتگوی باشگاه خبرنگارن جوان با ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و سکه درباره تاثیر شیوع کرونا در بازار طلا وی اظهار کرد که علاوه بر دو عامل اونس جهانی و نرخ ارز بر طلا و سکه،کرونا نیز بی اثر نبوده است.این در حالیست که قیمت جهانی طلا در 19 اسفند 1398 افزایش یافته است.

بازار خودرو

از بازار خودرو طی گزارش خبرنگاران جوان در تاریخ 10 اسفند 1398 سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اعلام وضعیت نیمه تعطیلی این بازار را نمود و این در حالیست که ایران خودرو در تاریخ 22 اسفند از مرخصی اجباری حدود 2500 نفر از کارگران خود خبر داده است.هر دو خودروسازی بزرگ ایران یعنی سایپا و ایران خودرو خدمات خود را به درب منزل مشتریان منتقل کرده اند.

بازار مسکن و روزهای پایانی 98

کرونا در بازار
کرونا و بازار آخرسال

یکی از فعالان بازار مسکن تهران در مصاحبه با همشهری‌ گفت: در اسفندماه، تقاضای مسکن 50درصد افت کرده اما به‌واسطه نامشخص بودن تکلیف اقتصاد و قیمت ارز و گرانی مصالح ساختمانی، به‌خصوص مصنوعات فولادی میانگین قیمت پیشنهادی مسکن با رشد 3تا 5درصدی مواجه بوده است. باوجود بالا رفتن قیمت پیشنهادی، میانگین قیمت معاملات چندان افزایشی نداشته؛ زیرا با کاهش تقاضای مؤثر در بازار مسکن، معاملات نیز به‌شدت افت کرده است.(18 اسفند 1398)